GEAR
á Man kan kun skifte 1 gear op ad gangen, men op til 4 gear ned.
BANESKIFT P LIGE STR®KNINGER
á Det er forbudt at zigzagge, medmindre man overhaler.
á Man skal f¿lge den korteste vej ind i en kurve fra de tykke pile
STARTR®KKEF¯LGE
á Afg¿res med den sorte terning
F¯R START
á Sort terning: 1 = Motoren slŒr ud, 20 = Flyvende start, 4 felter frem
FOR MEGEN FART I EN KURVE
á Hvert felt for meget = minus 1 d¾kpoint
á Man skal forts¾tte i samme bane ud af kurven
á Sidste d¾kpoint = spinout; bilen gŒr i spin og skal starte n¾ste runde i 1. gear
á Ingen stop i en 2-stop-kurve = elimination
á Kun 1 stop i en 3-stop-kurve = elimination
BREMSEN
á 1 bremsepoint = minus 1 felt
á Man mŒ gerne forts¾tte uden bremser (men kan sŒ ikke bremse)
BLOKERING
á = NŒr en bils fremdrift blokeres af en anden bil, koster det f¿lgende pr. felt, den ikke rykker:
1 felt 1 bremsepoint
2 felter 2 bremsepoints
3 felter 3 bremsepoints
4 felter 3 bremsepoints + 1 d¾kpoint
5 felter 3 bremsepoints + 2 d¾kpoints
6 felter 3 bremsepoints + 3 d¾kpoints
7 felter Elimination
NEDGEARING
á Det er tilladt at geare op til 4 gear ned. Det koster f¿lgende:
2 gear ned 1 benzinpoint
3 gear ned 1 benzinpoint + 1 bremsepoint
4 gear ned 1 benzinpoint + 1 bremsepoint + 1 motorpoint
á Ingen motorpoint: kun 3 gear ned
á Ingen bremsepoint: kun 2 gear ned
á Ingen benzinpoint: kun 1 gear ned
SAMMENST¯D
á = nŒr en bil ender pŒ et felt lige bag ved eller ved siden af en anden bil
á Hver neutral bil kaster den sorte terning. 1 = minus et karosseripoint
á Hvis en neutral bil derved elimineres, koster det den angribende bil 1 karosseripoint.
á Den angribende bil kaster terningen for hver tilbagev¾rende bil i sammenst¿det.
MOTORSKADE
á Hvis man kaster en 20Õer i 5. gear eller en 30Õer i 6. gear, skal alle, der er i 5. eller 6. gear kaste den sorte terning.
á Resultat 1-4 = minus 1 motorpoint
ELIMINATION PGA. KAROSSERI- OG MOTORSKADE
NŒr man har opbrugt alle sine karosseri- eller motorpoints, betyder n¾ste skade, at man elimineres.
PITSTOP
á Det er tilladt at lave 1 pitstop for at skifte d¾k (genvinde d¾kpoints)
á Det er gratis at k¿re i pit, man k¿re i hvilke gear man vil, man skal blot slŒ ¿jne nok. (Men man kan ikke overhale i pitten.)
á Udk¿rsel fra pit i samme tur: kast den sorte terning
á 1-10: Del med to og flyt det antal felter (1-5: start i 4. gear)
á 11-20: Vent til n¾ste omgang (og start i 4. gear eller mindre)
FORDEL SELV POINTS
á Man skal selv fordele 20 points mellem: d¾k, bremser, benzin, karosseri, motor og affjedring
á Obs: man kan ikke k¿re med ¿delagt karosseri, motor eller affjedring
á Sidste d¾kpoint = bilen gŒr i spin
FARLIGE FELTER OG AFFJEDRING
á Et felt, hvor en bil mister et karosseripoint, et motorpoint eller elimineres, erkl¾res for et farligt felt resten af l¿bet.
á Feltet markeres med en brik el.lign.
á Hvis man passerer eller stopper i et sŒdant felt, kastes den sorte terning.
á Resultatet 1-4 betyder minus 1 affjedringspoint.
REPARATIONSPOINTS OG PITSTOP
á De to reparationspoints kan bruges i pitten.
á Hvert point = man genvinder 1 af de andre points.
á Der er nu to slags pitstop:
á Hurtigt pitstop: uden reparation
á Langsomt pitstop: med reparation – man SKAL vente en omgang med at k¿re ud igen (i 4. gear)
SLIPSTREAMING
á Man skal lande (uden at bremse) lige bag en bil i 4., 5. eller 6. gear og selv v¾re i samme eller h¿jere gear.
á Slipstream = rykke 3 yderligere felter frem (overhale)
á Man mŒ gerne bremse selve slipstreamingen
á Hvis man slipstreamer ind i en kurve, koster det 1 bremsepoint (men man rykker alle 3 felter frem)
TIDSK¯RSEL
á Foretages med stopur, der s¾ttes i gang, nŒr spillerens f¿rste terning rammer br¾ttet. Hvert minut t¾ller 1 point.
á Der t¾lles 1 point, hver gang der rulles en fart-terning.
á Der t¾lles 1 point for hvert felt spilleren ryger ud af en kurve.
á Ved samme pointtal t¾ller den faktiske tid
VEJRFORHOLD
á Afg¿res f¿r tidsk¿rslen og igen f¿r l¿bet
á F¿rste spiller kaster den sorte terning og tjekker vejrforholdene pŒ skemaet pŒ den pŒg¾ldende bane
á Vejrforholdene ¾ndrer sig ikke under tidsk¿rslen.
á Regn eller solskin ved starten af et l¿b ¾ndrer sig ikke.
á Foranderligt vejr ved starten af et l¿b: vejret tjekkes med den sorte terning, hver gang en spiller ruller en 20Õer i 5. gear eller en 30Õer i 6. gear.
á Hvis der rulles solskin eller regn 2 gange i tr¾k, forbliver det solskin eller regn
FORANDRINGER VED REGN
á Sammenst¿d: der sker skade ved 1-2 pŒ den sorte terning.
á Motorskade (ved motorophedning): der sker skade ved 1-3 pŒ den sorte terning.
á Affjedring (pŒ farlige felter): der sker skade ved 1-5 pŒ den sorte terning.
HRDE D®K
á Solskin
og foranderligt vejr:
Ingen ¾ndringer
á Regn:
ManÓgliderÓ 3 ekstra felter, nŒr man lander eller skulle have landet i en kurve.
BL¯DE D®K
á Solskin og foranderligt vejr:
Plus 1 ekstra felt pr. tur (valgfrit og ikke i pitten)
Straffen for at ryge ud af en kurve ganges med 2
Ikke i pit mellem omg. 1 og 2: bonusfeltet falder bort
Ikke i pit inden omg. 3: Minus 1 felt pr. tur; straffen for at ryge ud af en kurve ganges med 3.
á Regn:
Man ÓgliderÓ 3 ekstra felter, nŒr man lander eller skulle have landet i en kurve.
Straffen for at ryge ud af en kurve ganges med 2.
Ikke i pit inden omg. 3: Minus 1 felt pr. tur; straffenfor at ryge ud af en kurve ganges med 3.
REGND®K
á Solskin og foranderligt vejr:
Straffen for at ryge ud af en kurve ganges med 2.
Ikke i pit inden omg. 3: Straffen ganges med 3.
á Regn:
Man ÓgliderÓ kun 1 ekstra felt, nŒr man lander eller skulle have landet i en kurve.