FORMULA Dƒ – VIGTIGE TING AT HUSKE

 

GEAR

á      Man kan kun skifte 1 gear op ad gangen, men op til 4 gear ned.

 

BANESKIFT P LIGE STR®KNINGER

á      Det er forbudt at zigzagge, medmindre man overhaler.

á      Man skal f¿lge den korteste vej ind i en kurve fra de tykke pile

 

STARTR®KKEF¯LGE

á      Afg¿res med den sorte terning

 

F¯R START

á      Sort terning: 1 = Motoren slŒr ud, 20 = Flyvende start, 4 felter frem

 

FOR MEGEN FART I EN KURVE

á      Hvert felt for meget = minus 1 d¾kpoint

á      Man skal forts¾tte i samme bane ud af kurven

á      Sidste d¾kpoint = spinout; bilen gŒr i spin og skal starte n¾ste runde i 1. gear

á      Ingen stop i en 2-stop-kurve = elimination

á      Kun 1 stop i en 3-stop-kurve = elimination

 

BREMSEN

á      1 bremsepoint = minus 1 felt

á      Man mŒ gerne forts¾tte uden bremser (men kan sŒ ikke bremse)

 

BLOKERING

á      = NŒr en bils fremdrift blokeres af en anden bil, koster det f¿lgende pr. felt, den ikke rykker:

 

1 felt              1 bremsepoint

2 felter           2 bremsepoints

3 felter           3 bremsepoints

4 felter           3 bremsepoints  +  1 d¾kpoint

5 felter           3 bremsepoints  +  2 d¾kpoints

6 felter           3 bremsepoints  +  3 d¾kpoints

7 felter           Elimination

 

NEDGEARING

á      Det er tilladt at geare op til 4 gear ned. Det koster f¿lgende:

 

2 gear ned     1 benzinpoint

3 gear ned     1 benzinpoint  +  1 bremsepoint

4 gear ned     1 benzinpoint  +  1 bremsepoint  + 1 motorpoint

 

á      Ingen motorpoint: kun 3 gear ned

á      Ingen bremsepoint: kun 2 gear ned

á      Ingen benzinpoint: kun 1 gear ned

 

SAMMENST¯D

á      = nŒr en bil ender pŒ et felt lige bag ved eller ved siden af en anden bil

á      Hver neutral bil kaster den sorte terning. 1 = minus et karosseripoint

á      Hvis en neutral bil derved elimineres, koster det den angribende bil 1 karosseripoint.

á      Den angribende bil kaster terningen for hver tilbagev¾rende bil i sammenst¿det.

 

MOTORSKADE

á      Hvis man kaster en 20Õer i 5. gear eller en 30Õer i 6. gear, skal alle, der er i 5. eller 6. gear kaste den sorte terning.

á      Resultat 1-4 = minus 1 motorpoint

 

ELIMINATION PGA. KAROSSERI- OG MOTORSKADE

NŒr man har opbrugt alle sine karosseri- eller motorpoints, betyder n¾ste skade, at man elimineres.

 

 

L¯B OVER 2 OMGANGE

 

PITSTOP

á      Det er tilladt at lave 1 pitstop for at skifte d¾k (genvinde d¾kpoints)

á      Det er gratis at k¿re i pit, man k¿re i hvilke gear man vil, man skal blot slŒ ¿jne nok. (Men man kan ikke overhale i pitten.)

á      Udk¿rsel fra pit i samme tur: kast den sorte terning

á      1-10: Del med to og flyt det antal felter (1-5: start i 4. gear)

á      11-20: Vent til n¾ste omgang (og start i 4. gear eller mindre)

 

 

L¯B OVER 3 OMGANGE

 

FORDEL SELV POINTS

á      Man skal selv fordele 20 points mellem: d¾k, bremser, benzin, karosseri, motor og affjedring

á      Obs: man kan ikke k¿re med ¿delagt karosseri, motor eller affjedring

á      Sidste d¾kpoint = bilen gŒr i spin

 

FARLIGE FELTER OG AFFJEDRING

á      Et felt, hvor en bil mister et karosseripoint, et motorpoint eller elimineres, erkl¾res for et farligt felt resten af l¿bet.

á      Feltet markeres med en brik el.lign.

á      Hvis man passerer eller stopper i et sŒdant felt, kastes den sorte terning.

á      Resultatet 1-4 betyder minus 1 affjedringspoint.

 

REPARATIONSPOINTS OG PITSTOP

á      De to reparationspoints kan bruges i pitten.

á      Hvert point = man genvinder 1 af de andre points.

á      Der er nu to slags pitstop:

á      Hurtigt pitstop: uden reparation

á      Langsomt pitstop: med reparation – man SKAL vente en omgang med at k¿re ud igen (i 4. gear)

 

 

AVANCEREDE REGLER

 

SLIPSTREAMING

á      Man skal lande (uden at bremse) lige bag en bil i 4., 5. eller 6. gear og selv v¾re i samme eller h¿jere gear.

á      Slipstream = rykke 3 yderligere felter frem (overhale)

á      Man mŒ gerne bremse selve slipstreamingen

á      Hvis man slipstreamer ind i en kurve, koster det 1 bremsepoint (men man rykker alle 3 felter frem)

 

TIDSK¯RSEL

á      Foretages med stopur, der s¾ttes i gang, nŒr spillerens f¿rste terning rammer br¾ttet. Hvert minut t¾ller 1 point.

á      Der t¾lles 1 point, hver gang der rulles en fart-terning.

á      Der t¾lles 1 point for hvert felt spilleren ryger ud af en kurve.

á      Ved samme pointtal t¾ller den faktiske tid

 

VEJRFORHOLD

á      Afg¿res f¿r tidsk¿rslen og igen f¿r l¿bet

á      F¿rste spiller kaster den sorte terning og tjekker vejrforholdene pŒ skemaet pŒ den pŒg¾ldende bane

á      Vejrforholdene ¾ndrer sig ikke under tidsk¿rslen.

á      Regn eller solskin ved starten af et l¿b ¾ndrer sig ikke.

á      Foranderligt vejr ved starten af et l¿b: vejret tjekkes med den sorte terning, hver gang en spiller ruller en 20Õer i 5. gear eller en 30Õer i 6. gear.

á      Hvis der rulles solskin eller regn 2 gange i tr¾k, forbliver det solskin eller regn

 

FORANDRINGER VED REGN

á      Sammenst¿d: der sker skade ved 1-2 pŒ den sorte terning.

á      Motorskade (ved motorophedning): der sker skade ved 1-3 pŒ den sorte terning.

á      Affjedring (pŒ farlige felter): der sker skade ved 1-5 pŒ den sorte terning.

 

HRDE D®K

á      Solskin og foranderligt vejr:

Ingen ¾ndringer

á      Regn:

ManÓgliderÓ 3 ekstra felter, nŒr man lander eller skulle have landet i en kurve.

 

BL¯DE D®K

á      Solskin og foranderligt vejr:

Plus 1 ekstra felt pr. tur (valgfrit og ikke i pitten)

Straffen for at ryge ud af en kurve ganges med 2

Ikke i pit mellem omg. 1 og 2: bonusfeltet falder bort

Ikke i pit inden omg. 3: Minus 1 felt pr. tur; straffen for at ryge ud af en kurve ganges med 3.

á      Regn:

Man ÓgliderÓ 3 ekstra felter, nŒr man lander eller skulle have landet i en kurve.

Straffen for at ryge ud af en kurve ganges med 2.

Ikke i pit inden omg. 3: Minus 1 felt pr. tur; straffenfor at ryge ud af en kurve ganges med 3.

 

REGND®K

á      Solskin og foranderligt vejr:

Straffen for at ryge ud af en kurve ganges med 2.

Ikke i pit inden omg. 3: Straffen ganges med 3.

á      Regn:

Man ÓgliderÓ kun 1 ekstra felt, nŒr man lander eller skulle have landet i en kurve.